Olika sätt att marknadsföra din fotografverksamhet
Som frilansande fotograf behöver du nå ut till nya kunder för att hålla igång din verksamhet och förbättra företagets resultat. Det finns många olika sätt att nå kunder och få in mer uppdrag, där internetmarknadsföring är en viktig del. Genom att skriva ner en genomtänkt marknadsföringsplan som du genomför och utvärderar har du möjlighet att förbättra din inkomst och fortsätta arbeta som kreativ entreprenör.
Med hjälp av en företagsfilm från Explainer kan du förklara de tjänster du erbjuder på ett lättfattligt och effektivt sätt. En marknadsföringsfilm är ett bra kommunikationsverktyg som kan produceras i flera olika format för att nå din önskade målgrupp. Hos Explainer kan du få en högkvalitativ produktion med essensen av det du vill kommunicera kring ditt företag.
Marknadsföring via sociala medier
Maia Stjärnkqvist är 20 år och arbetar som fotograf, smyckesförsäljare och med sociala medier. Hon uppdaterar Instagram åt flera företag och fotograferar dessutom sina vänner med de smycken hon säljer i sitt företag Maso Jewerly. Via sociala medier har hon lyckats få kunder från hela landet, där hennes vänner delar inläggen och sprider dem vidare.
När du ska marknadsföra ditt företag bör du tänka på vad kunderna är intresserade av, hur du ska engagera dem och få dem att tala mer om ditt företag. Med en film kan du visa mer tydligt med rörlig bild vad din verksamhet går ut på, till exempel genom att på Instagram visa hur det går till på en bröllopsfotografering.
Andra sätt att marknadsföra ditt företag
Att ha en bra hemsida med en professionell portfolio är ett måste om du vill att fler kunder ska kontakta dig och beställa dina tjänster. Genom att arbeta med sökmotoroptimering av hemsidan kan du också se till att din hemsida hamnar högt upp i sökresultaten för vissa termer, som ”bröllopsfotografering” eller ”fotograf priser”. Sökmotoroptimering är ett arbete som måste utföras med jämna intervaller om du vill behålla en bra position i Google och i andra sökmotorer.
Med hjälp av nyhetsbrev och e-postmarknadsföring kan du skicka ut information till presumtiva kunder varje gång du har uppdaterat din portfolio med nytt arbete, eller när du har extrapris på dina tjänster. Du kan samla in e-postadresser på din hemsida genom att erbjuda exklusivt innehåll i form av en pdf, till exempel med information om hur man fotar sitt husdjur på bästa sätt eller hur man kan ta bra bilder på semestern.
Marknadsföring behöver inte bara ske på internet. Ha alltid med dig ett visitkort du kan dela ut om du hör att någon i din närhet eller en bekant behöver anlita en fotograf. Många nya uppdrag kan också komma in via rekommendationer, om en tidigare kund tipsar om dig till sina vänner eller familj.